11 návykov skutočne šťastných ľudí (časť 2)

Tento článok je druhá časť série. V predchádzajúcej časti, môžete nájsť tu.

Šťastní ľudia sú naozaj veľmi cieľavedomí. Ak chcete kráčať v ich šľapajach, tu sú ďalšie užitočné zvyky, ktoré môžete zakomponovať do svojho života:

Žite v prítomnom okamihu.

Nemôžete dosiahnuť svoj plný potenciál, kým sa nenaučíte žiť svoj život v prítomnosti.

Akokoľvek vinný sa cítite, minulosť to nezmení a ustráchanosť zas nemôže ovplyvniť budúcnosť.

Je nemožné byť šťastným, ak ste neustále niekde inde a nie ste schopní v plnej miere prijať realitu tohto momentu (dobrú alebo zlú). Aby ste mohli žiť v prítomnom okamihu, musíte urobiť dve veci: Najprv musíte prijať vašu minulosť. Ak sa nezmierite s vašou minulosťou, nikdy vás neopustí a vytvorí tak aj vašu budúcnosť. A po druhé, musíte akceptovať, že budúcnosť je neistá. Tu a teraz obavy nemajú miesto. Ako raz Mark Twain povedal: „Trápenie sa je ako splácanie dlhu, ktorý nemáte.”

Majte sa radi.

Väčšina z nás nemá problém žasnúť nad dobrými vlastnosťami našich priateľov, ale ťažšie je oceniť svoje vlastné. Naučte sa akceptovať to, kým ste a vážte si vaše silné stránky. Štúdie ukázali, že praktizovanie sebadôvery zvyšuje počet dobrých rozhodnutí, ktoré robíte, zlepšuje duševné zdravie a znižuje tendenciu odkladať povinnosti na neskôr.

Buďte vďační za to, čo máte.

Premýšľať nad tým, za čo ste vďační, nie je len „správna“ vec, ktorú robíte. Tiež to zlepšuje vašu náladu, pretože to znižuje stresový hormón kortizol o 23 percent. Výskum uskutočnený na univerzite v Kalifornii zistil, že ľudia, ktorí denne pracovali na zdokonaľovaní postoja vďačnosti mali lepšiu náladu, viac energie a fyzickej pohody. Je pravdepodobné, že v tom zohrávali významnú úlohu nižšie hladiny kortizolu.

Cvičte.

Ak dostanete svoje telo do pohybu čo aj len na 10 minút, uvoľní sa aminokyselina GABA. Je to neurotransmiter, vďaka ktorému sa váš mozog cíti upokojený a udržuje pod kontrolou vaše impulzy. Šťastní ľudia pravidelne cvičia, pretože vedia, že je to pre ich náladu veľmi prospešné.

Odpúšťajte, ale nezabudnite.

Šťastní ľudia sa riadia mottom: „Oklameš ma raz, hanba ti; oklameš ma druhý krát, hanba mi.” Odpúšťajú, aby predišli nenávisti, ale nikdy nezabudnú. Negatívne emócie, ktoré prichádzajú, keď sa držíme nenávisti, sú v skutočnosti reakciou na stres. Držanie sa tohto stresu môže mať ničivé následky pre vaše zdravie a náladu a šťastní ľudia vedia, že sa tomu musia za každú cenu vyhnúť. Napriek tomu, že ponúkajú odpustenie, neznamená to, že dajú vinníkovi druhú šancu.

Šťastní ľudia neostanú zaseknutí, ak s nimi niekto zle zaobchádza.

Rýchlo na to zabudnú a chránia sa pred možnou budúcou ujmou.

Prejavte svoje pocity.

Nie je dobré potláčať svoje pocity. Naučte sa o svojich pocitoch rozprávať – zníži to úroveň stresu a zlepší vašu náladu. Jedna štúdia dokonca zistila, že existuje súvislosť medzi dĺžkou života a schopnosťou vyjadrovať emócie. Zistilo sa, že ľudia, ktorí žili aspoň 100 rokov vyjadrovali svoje emócie omnoho viac ako priemerný človek.

Zamerajte sa na to, čo môžete ovplyvniť.

Nemyslite na veci, ktoré nemôžete ovplyvniť, skúste vynaložiť svoje úsilie na veci, ktoré ovplyvniť môžete. Trvá vám cesta do práce dlho? Skúste počúvať audio knihy. Poranili ste si pri behu nohu? Vyskúšajte plávanie. Často dovolíme zlým veciam v našom živote, aby nás zastavili, aj keď to nie je potrebné. Šťastní ľudia nie sú šťastnými preto, že nikdy nezlyhali, ale preto, že ich zlyhania nevyvedú z miery.

Majte rastové myslenie.

Základné ľudské postoje sa delia do dvoch kategórií: fixné myslenie a rastové myslenie. Ľudia s fixným myslením veria, že sú kým sú a že sa nemôžu zmeniť. A to spôsobuje problémy, ak sú postavení pred nejakú výzvu, pretože čokoľvek čo pokladajú za nezvládnuteľné v nich vyvoláva beznádej a zúfalstvo. Ľudia s rastovým myslením veria, že sa môžu zlepšiť, ak sa budú snažiť. A to ich robí šťastnejšími, pretože si vedia lepšie poradiť s ťažkosťami. A tiež sú lepší ako tí s fixným myslením, pretože prijímajú výzvy a berú ich ako príležitosť naučiť sa niečo nové.

Spojte to všetko dohromady.

Tieto stratégie nielenže znásobia vaše šťastie, ale urobia z vás aj lepšieho človeka. Vyberte si tie, ktoré vás oslovili a s radosťou sa do nich pustite.

Aké ďalšie zvyky by nám pomohli byť šťastnými? Prosím podeľte sa o ne do komentárov, aby sme sa mohli učiť jedna od druhej.


Preložené z anglického originálu: „11 Powerful Habits of Truly Happy People“ od autor Dr. Travis Bradberry. preložil od Denisa Sonntagová. Fotografia: stocksnap.io, unsplash.com,

Zdieľať

O autorovi Hosť

Mohlo By Vás Tiež Zaujímať

Zanechať komentár

Váš email nebude zverejnený. Povinné položky sú označené *